Кошик
649 відгуків
+380 (96) 536-58-69
КИЇВСТАР - Менеджер - Консультація

Закон про дитячі авто крісла вже в силі!

Закон про дитячі авто крісла вже в силі!

Нові вимоги доведеться виконувати батькам дітей віком до 12 років

 

Наприкінці жовтня Верховна Рада прийняла Закон № 1150 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за порушення правил перевезення дітей». На момент публікації матеріалу документ ще не був підписаний головою Верховної Ради і президентом. Кінцевими положеннями документу передбачено, що він набере чинності на наступний день після його опублікування в офіційних ЗМІ. Оскільки законопроект спрямований на підвищення безпеки перевезень дітей, шанси на те, що його ветують, мінімальні. А значить, вітчизняним водіям вже сьогодні потрібно готуватися до виконання нових вимог.

Зокрема, законом внесено зміни до статті 121 Адміністративного кодексу України: її доповнили новими частинами — десятою та одинадцятою, які встановлюють відповідальність за порушення правил перевезення дітей — штраф у розмірі 510 гривень. За повторне порушення, вчинене протягом року, штраф складе 850 гривень. Виносити рішення по цій статті і штрафувати порушників вправі співробітники патрульної поліції.

Нагадаємо, що вимоги, що стосуються перевезення дітей автотранспортом, задекларовані Правилами дорожнього руху, де сказано: «Забороняється перевозити дітей, зріст яких менше 145 сантиметрів або не досягли 12-річного віку, у транспортних засобах, обладнаних ременями безпеки, без використання спеціальних засобів, що дозволяють пристебнути дитину за допомогою ременів безпеки, передбачених конструкцією цього транспортного засобу, а також дітей до 16-річного віку в кузові будь-якого вантажного автомобіля і організовані групи дітей у темну пору доби». Подібна вимога діє в Україні вже давно, але досі відповідальність за його невиконання не була передбачена.

Як стверджують автори нового документа, необхідність його прийняття зумовлена тим, що, за даними Національної поліції України, щорічно на дорогах нашої країни гине не менше 3500 осіб та травмується не менше 35 000. При цьому чималу частку постраждалих становлять саме діти.

Незважаючи на це, батьки часто ігнорують встановлені правила перевезення дітей, особливо використання спеціальних автокрісел. А адже численні випробування на безпеку демонструють, що звичайні автомобільні сидіння і ремені безпеки не гарантують захист пасажира зростанням до 135 сантиметрів. При фронтальному ударі дитина легко вислизає з-під ременя, створеного під габарити дорослого пасажира. А утримати малюка на руках взагалі неможливо — під час зіткнення на швидкості автомобіля 50 кілометрів на годину дитина вагою 30 кілограмів набуває ваги в одну тонну! «Манекен, який замінює дитини при краш-тестах (аварійне випробування техніки. — Авт.), під час зіткнення вилітає в лобове скло так, що осколки скла проникають в голову на глибину одного сантиметра», — стверджують фахівці з автомобільної безпеки.

В той же час правильно встановлені дитячі автомобільні крісла є найефективнішим засобом пасивної безпеки для дитини. За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ), використання дитячих автокрісел зменшує ймовірність загибелі немовлят приблизно на 70 відсотків, а дітей — на 54-80 відсотків.

У Німеччині дитячими кріслами обладнані 99 відсотків машин, а в Україні — лише 12 відсотків

На практиці в Україні власники автомобілів використовують автокрісла тільки для 12 відсотків дітей у віці до 6 років і майже ніколи для більш старших дітей. Такі невтішні результати всеукраїнського опитування, проведеного дослідницькою компанією Ipsos.

Рівень забезпечення безпеки при перевезенні дітей за кордоном значно вище. Наприклад, у Німеччині дитячими кріслами користуються 99 відсотків водіїв, в Чехії та Естонії — 96, у Польщі — 93 відсотки. Значною мірою така свідомість зарубіжних водіїв стимулюється високими штрафами. Так, у тій же Німеччині порушників правил перевезення дітей загрожує штраф у розмірі 60 євро, в Чехії — 78 євро, в Естонії — до 400 євро, в Польщі — 35 євро. До речі, у 2017 році в ЄС посилили вимоги до дитячих автокрісел — всі вони повинні відповідати європейському стандарту безпеки. Свідченням відповідності стандартам служить помаранчева наклейка з інформацією про кріслі з маркуванням ECE R44 або ECE 44, яка означає, що модель протестовано і схвалено до продажу на території ЄС.

А ось у США розмір штрафу варіюється залежно від штату та може складати від 40 до 111 доларів. У багатьох штатах використання дитячих автокрісел обов'язково від народження малюка до виконання йому 8 років. Надалі діти можуть пристібатися заводським ременем автомобіля.

У Росії вимоги схожі з американськими — дітей до 12 років можна перевозити на передньому сидінні тільки при наявності автокрісла або автолюльки, а на задньому сидінні вони обов'язкові лише до 7 років. До 2013 року штраф в Росії за такі порушення становив всього 195 рублів (близько 80 гривень), а на сьогодні його підвищили до 1170 рублів (460 гривень).

Тепер повернемось до України. Незважаючи на прийняті нововведення, при сильному бажанні і наявності кмітливості штрафів за порушення правил перевезення дітей постарше можна буде уникнути, вважає юрист Богдан Глядик. «Згідно з нормами чинних ПДР, потрібно обов'язково застосовувати ремені безпеки і пристрої, які дозволяють скористатися цими ременями безпеки. Водієві достатньо буде підставити якусь подушку, щоб посадити дитину вище. Це можна буде зафіксувати, і, з точки зору правил руху, це вже буде виконання вимог», — пояснює юрист. За його словами, щоб порушники не змогли уникнути відповідальності, новий закон необхідно удосконалити.

До речі, виконання правил перевезення маленьких пасажирів та штрафні санкції за їх недотримання стосуються не тільки звичайних автовласників, але і водіїв таксі. Про це розповів автор закону, народний депутат Дмитро Шпенов: «Він (закон. — Ред.) однозначно поширюється на таксі. І у вітчизняних таксі тепер повинні бути передбачені автокрісла для дітей, так як це загальноприйнята практика у всій Європі. Там такі крісла лежать в багажнику всіх таксі». Автор закону також заявив, що при підготовці законопроекту розумів, що сума штрафу в 510 гривень для деяких сімей стане значною. Мінімальна ціна на дитяче крісло стартує від 300 гривень — теж пристойна сума для бідної країни. «Але це вимушена міра, тому що є чітка статистика, яка свідчить про те, що на 52 відсотки смертність дітей залежить саме від того, в спеціальному кріслі вони їдуть в машині чи ні», — пояснив Дмитро Шпенов.

Що ж стосується маршруток, то нардеп вважає, що громадського транспорту закон стосуватися не повинен з-за наявності спеціального закону про перевезення пасажирів у маршрутках і автобусах.

Вимога про обов'язкове застосування дитячих крісел в таксі не створить особливих неприємностей для перевізників, зате істотно ускладнить життя батькам маленьких дітей. Найчастіше таксисти будуть просто відмовлятися від таких перевезень. «ФАКТИ» поспілкувалися з таксистами, і вони розповіли, що так званих дитячих замовлень в середньому буває 10-15 відсотків від загальної кількості дзвінків і куди актуальніше мати в машині вільні посадочні місця або порожній багажник. Тому більшість таксистів, з якими ми говорили, не збираються витрачати гроші на покупку дитячих автокрісел.

Схожу думку висловив відомий адвокат Вадим Володарський: «Уявіть собі ситуацію: якась матуся просить сусіда підвезти її з дитиною. І якщо у неї немає дитячого крісла, він цього робити не стане, адже, взявши їх, прирече себе на грошовий штраф». За його словами, для наших служб таксі це взагалі удар — перевізникам тепер доведеться або купувати по кілька крісел і возити їх з собою, або не брати пасажирів з дітьми. Природно, мало хто з таксистів стане вкладати в купівлю крісел заради певної категорії пасажирів.

Між тим за кордоном служби таксі завжди уточнюють у клієнта, чи є серед пасажирів дитина, і на такий виклик виїжджають обладнані машини, які коштують дорожче, ніж звичайна поїздка.

«Я вважаю цей закон справжнім лицемірством, так як він ускладнює життя автомобілістам, підштовхуючи їх відмовитися від автомобілів та використовувати громадський транспорт», — підкреслив Вадим Володарський.

Як правильно вибрати дитяче автокрісло

Найважливіший критерій для підбору дитячого автокрісла — воно повинно підходити дитині за зростом і вагою. Тому перш ніж його купувати, необхідно виміряти дитини і визначитися з категорією сидіння. Такі крісла розділені на п'ять основних груп:

Група 0. Автолюлька (0-10 кг). Такі вироби призначені для малюків від народження до шести місяців. Ставляться на задньому сидінні боком до ходу руху і ногами до дверей. Фіксуються штатним ременем безпеки або системою Isofix.

Група 0+. Автокрісло-переноска (0-13 кг). Орієнтовані на малюків від народження до 12 місяців. Ставляться на задньому або передньому сидіннях проти ходу руху. Також можуть грати роль перенесення, гойдалки або навіть прогулянкової коляски (деякі моделі). Фіксуються штатним ременем безпеки або системою Isofix.

Група 1. Автокрісла (9-18 кг). Призначені для дітей від 1 до 4 років. Припускають кілька положень нахилу. Конструкція виконується за принципом «мильниці» і встановлюється на силовому каркасі по ходу руху.

Група 2. Автокрісла (15-25 кг). Використовуються для дітей від 3 до 7 років. Їх головна особливість полягає в застосуванні в якості фіксаторів дитини штатних автомобільних ременів (замість внутрішніх).

Група 3. Автокрісла (22-36 кг). Призначені для дітей від 6 до 12 років. Не мають внутрішніх ременів, фіксація здійснюється заводськими автомобільними ременями. Являють собою найчастіше сидіння-підкладку (бустер).

Щоб правильно підібрати автокрісло, дитина обов'язково мусить його «приміряти». Батькам потрібно переконатися, що малюку в ньому зручно

 

На практиці більшість груп сидінь рідко зустрічаються в «чистому» вигляді. Частіше всього вони об'єднуються в одній моделі дитячого автокрісла. Наприклад: «0+/1 (до 4 років, 0-18 кг), «½» (від 9 місяців до 7 років, 9-25 кг), «2/3» (від 3 до 12 років, 15-36 кг).

Щоб правильно підібрати виріб, дитина обов'язково мусить його «приміряти». Батькам потрібно переконатися, що маляті зручно в автокріслі, інакше він буде відволікати батьків скаргами на дискомфорт. Голова дитини повинна бути захищена бічними накладками і виступати за них не більш ніж на третину.

Автокрісло необхідно також правильно закріпити. Як це зробити, можна подивитися на спеціальній наклейці на виробі. Кріплення автомобільним ременем безпеки застосовується для крісел всіх вікових груп. Проте в групах «0» і «0+» штатний ремінь фіксує автокрісло в салоні, а дитина пристібається своїм вбудованим п'ятиточковим ременем. В групах 1 і вище заводський ремінь пристібає дитини, а крісло фіксується за рахунок своєї ваги.

Альтернативою штатних ременів безпеки при фіксації дитячого автокрісла є система Isofix — це жорстке його кріплення до кузова автомобіля. З такою системою крісло практично неможливо встановити неправильно — спеціальні скоби, вбудовані в заднє сидіння, легко з'єднуються з кронштейнами, розташованими в нижній частині автокрісла. «Стиковка» відбувається легко, і крісло при цьому жорстко закріплюється.

Варто також відзначити, що фахівці не рекомендують купувати дитячі автокрісла, вживані у незнайомих людей. Адже при аварії крісло втрачає свої захисні функції, що важко визначити за зовнішнім виглядом.

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner